Konstrukcja więźby dachowej to różne elementy, z których każdy spełnia ściśle określone zadanie. Oznacza to, że nie ma miejsca na dowolność. Projekt musi być odpowiednio opracowany i musi uwzględniać wszystko, co przesądzi o trwałości dachu i stabilności całego obiektu. Najwięcej uwagi więźbom poświęcają w praktyce inwestorzy indywidualni decydujący się na budowę własnych domów. Mogą oni zlecić wykonanie więźby pracowni ciesielskiej lub zdecydować się na rozwiązanie prefabrykowane – działają zakłady wytwórcze wyspecjalizowane ściśle na tym odcinku. Do najczęściej spotykanych zaliczają się w praktyce więźby krokwiowo-jętkowe.
Jętka dachowa – czym jest?
Generalnie jętka w formie poziomej belki łączy ze sobą przeciwległe krokwie i usztywnia całą konstrukcję więźby. Zazwyczaj wymiary jętki nie przekraczają 3,5 metrów długości, choć rzecz jasna wszystko jest ściśle uzależnione od specyfiki danego projektu. Wymiary przekroju poprzecznego (a więc grubość jętki) przedstawiają się różnie, a ostateczne decyzje w tym aspekcie podejmuje konstruktor odpowiedzialny za dobór wszystkich składowych więźby wraz z ich parametrami. Jętki dachowe cechuje praca na ściskanie – rozpierają one równoległe krokwie, przeważnie w połowie ich rozpiętości, czasami w jednej trzeciej od góry. Dzięki takiemu podparciu belki krokwiowe są dłuższe, a realizowane dachy mogą mieć zwiększoną rozpiętość. Więźba dachowa jętkowa ma ten walor, że pozwala zredukować odkształcenia w porównaniu z wariantami pozbawionymi dodatkowych podparć.
Połączenie krokwi z jętką
Obciążenia będą przekazywane prawidłowo, jeśli jętki zostaną połączone z krokwią w należyty sposób. W tym celu wykorzystywane są różne techniki i to fachowcy odpowiedzialni za realizację projektu muszą zdecydować, który wariant będzie w danym przypadku właściwy. Przeważnie wymienia się w tym aspekcie trzy rozwiązania. Pierwszym jest połączenie śrubowe – śruby jako łączniki stężające gwarantują wzajemne przyleganie oraz docisk belek do krokwi. Druga opcja to połączenie na styk – zakłada wykorzystanie podwójnej nakładki i jest aktualnie wypierane przez użycie płytek kolczastych lub perforowanych. Trzecim rozwiązaniem jest połączenie na półjaskółczy ogon – zbliżone do pierwszego wariantu, ale zakłada użycie dodatkowego łącznika mechanicznego.
Czytaj również:
Płatew kalenicowa - czym jest i do czego służy?
Jak zrobić więźbę dachową? Poradnik krok po kroku
Łączniki płatwiowo-krokwiowe w naszej ofercie, które wykorzystasz w czasie budowy:
SŁAWOMIR SURMA
PODOBNIE
SŁAWOMIR SURMA
MÓJ DOM