Własna wiata na samochód może stanowić ciekawą alternatywę dla klasycznego garażu – przede wszystkim ze względów ekonomicznych. Szacuje się, że koszt budowy jednego metra kwadratowego garażu zintegrowanego z domem jednorodzinnym odpowiada kosztowi budowy metru kwadratowego salonu. Pokazuje to jasno, że uwzględnienie przestrzeni garażowej w ramach domu będzie generować znaczące wydatki, których zdecydowanie lepiej uniknąć. Między innymi dlatego sporo osób decyduje się na inne rozwiązanie, a budowa wiaty to opcja prosta, ekonomiczna i praktyczna pod wieloma względami.
Wiata garażowa bez pozwolenia – kolejny walor!
Na wybudowanie wiaty dla auta nie jest wymagane żadne urzędowe zezwolenie. Należy jedynie dokonać zgłoszenia do właściwego organu, a sama konstrukcja nie może przekraczać swoją powierzchnią 35 metrów kwadratowych. Generalnie problemów nie będzie, jeżeli zdecydujemy się na postawienie wiaty klasycznej, a więc stanowiącej jedynie zadaszenie miejsca postojowego dla pojazdu. Czym innym jest zabudowana wiata garażowa. Zdarza się, że zgłoszenie jej postawienia spotyka się ze sprzeciwem urzędników – konieczne jest wówczas ubieganie się o zgodę w ramach odrębnej procedury.
Drewniana wiata przy domu – o czym warto pamiętać?
Poza kwestiami związanymi z gabarytami wiaty znaczenie ma także jej umiejscowienie. Jeżeli ma ona powstać na terenie chronionym przepisami o zabytkach, procedury formalne są bardziej złożone i wtedy bez uzyskania stosownych zgód się nie obejdzie. W standardowych sytuacjach nie ma jednak potrzeby się tym przejmować. Warto jednak postawić wiatę w miejscu choć nieco wyżej położonym, ponieważ ułatwi to odprowadzanie wilgoci z miejsca postoju, a woda nie będzie się tam nadmiernie gromadzić.
Jak zbudować wiatę garażową krok po kroku?
Dobrze będzie pozyskać lub przygotować samodzielnie projekt wiaty. Gotowe rozwiązania czekają również w internecie, ponieważ część osób chętnie dzieli się tam swoimi pomysłami. Można śmiało robić z nich użytek i nie wydawać na to ani złotówki. Po wyznaczeniu miejsca budowy nieodzowne jest wytyczenie boków i kształtu z uwzględnieniem kątów prostych w ramach bryły. Dalej konieczne jest wykopanie otworów dla słupków oraz ich zabetonowanie, a potem założenie słupków. Po wytyczeniu linii odniesienia dla dachu można dołączyć do słupów belki wieńca dachu (czyli dźwigary) oraz krokwie. Na koniec trzeba zapewnić pokrycie dachu (na przykład gontem bitumicznym), a także naszykować z niego odpływ wody.
Viking333
Wiata jest na mojej liście życzeń, bo na garaż się nie zdecydowałem, a dotąd żadnego cywilizowanego miejsca na parkowanie koło domu nie mam. Na wiatę dla jednego auta starczy miejsca bez problemu - myślę, że na wiosnę się za to wezmę. Część materiałów w sumie mam :)